KARASUZAKI
これは津波と原発事故を受けた福島県相双地方の騎馬武者たちの物語である。
「相馬野馬追」は毎夏行われる福島県相双地方の最大の祭礼だ。平将門の軍事訓練を端を発し、神事として1000年続いている。参加者は本物の甲冑に身をまとい、それぞれ決められた侍の身分で騎馬武者になりきる。歴史の古さはともかく、3日間かけて行われるこの祭礼、今は俗にいう「お祭り」だが、それに対する400人もの騎馬武者たちの熱意は凄まじい。この野馬追のために馬を所有し、厩舎を建て、数百万もかけて甲冑や馬具を揃え、2ヶ月も前から毎朝乗馬の練習を続ける。
南相馬市鹿島区に烏崎という名の海岸がある。乗馬の練習は人それぞれの場所で行うが、ここにも多くの騎馬武者が練習に集まる。その柔らかい砂浜は馬の足に負担にならないために最適な場所だからだ。
2011年3月、津波と原発事故がこの福相双地方を襲った。津波で多くの人が亡くなり、原発事故でたくさんの人が故郷を追われた。烏崎海岸の周りの集落も全て壊滅した。
その壊滅した集落のひとつに住んでいた菅野長八は家族4人と家を津波で失った。孤独になり、生きている意味も見いだせず死のうかと考え続けた。しかし長八は野馬追を続けるためにだけ、生きることを決めた。
妻を失った男、長男を亡くした男、故郷を捨てなければならなかった少女。多くが悲しみを抱えながらも、彼らは野馬追に出場している。
家族が亡くなり、故郷が奪われ、なぜたかが「お祭り」にここまでこだわるのか。彼らにとって故郷に脈々と継承されてきた野馬追は、失った故郷そのものであり、どんなことがあっても揺るがなく心を支えるものであり、仲間たちとのつながりを保ち続けてくれるものなのだ。そして津波を受けても原発事故で離散しても、そのつながりはこの野馬追で生き続けている。人とのつながりとは土地や集落そのものでなく、彼らの心の中に存在している。
神話に、大和朝廷の泉長者が八咫烏(ヤタガラス)に導かれて現在の南相馬市に上陸したというものがある。上陸した浜が烏崎で、名前の由来となった。 八咫烏は「導きの神」と呼ばれている。それぞれの喪失と思いを抱えた騎馬武者たちを烏崎海岸に再び導いたのは、またこの烏なのであろうか。まだ瓦礫だらけの浜で、旗をさした騎馬武者が馬を走らせている姿がずっと目に焼き付いている。
このプロジェクトは、烏崎海岸を舞台に野馬追という祭りの物語を通し、生きるとは何か、人との土地との繋がりとはなにかを表現するものである。
This is the story of horse-riding warriors in the Soso district of Fukushima prefecture after the tsunami and nuclear accident.
“Soma Nomaoi” is the biggest festival in the Soso district of Fukushima Prefecture every summer. It originated from the military training of Tairano Masakado (famous general) and has been a ritual for 1000 years. Participants are dressed in real armor, and become horse-riding warriors with their designated samurai status. Regardless of the age of history, this festival, which takes place over three days, is now commonly referred to as a “festival,” but the enthusiasm of 400 horse-riding warriors is tremendous. They own horses, build stables, spend millions on armor and harnesses, and practice horse riding every morning for two months.
There is a coast named Karasuzaki in Kashima-ward, Minamisoma City. Horse riding is practiced at each person's place, and here many equestrian warriors come to practice. The soft sandy beach is the best place to keep the horse's feet from straining.
In March 2011, a tsunami and nuclear accident struck the Soso district. Many people died by the tsunami, and many were displaced from their homes by the nuclear accident. All settlements around the Karasuzaki coast have been destroyed.
Chohachi Kanno, who lived in one of the ruined villages, lost four families and his home by the tsunami. He became lonely and found no meaning in life and kept thinking of death. However, Chohachi decided to live only to continue Nomaoi.
A man has lost his wife, another man has lost his eldest son, and a girl had to leave her hometown. Many hold the sadness, they participate in Nomaoi.
Despite family death, depriving hometown, why do they stick to the festival so far? For them, Nomaoi, which has been handed down to his hometown, is the hometown itself they have lost. And it supports their heart without shaking at all, and keep their connection with their friends. Despite the tsunami and the nuclear accident, the connection is still alive in Nomaoi. Connections with people do not exist in the land or settlement itself, but in their hearts.
There is a myth that the chief of the spring of the Yamato Imperial Court was led by Yatagarasu (mythical raven who has three legs) and landed in the current city of Minamisoma. The beach that landed was Karasuzaki, which was the origin of the name. Yatagarasu is called the "god of guidance." Is it this raven again that led the equestrian warriors with their respective losses and thoughts back to the Karasuzaki coast? On a beach with full of rubble, a horse-riding warrior with a flag running a horse is burning in my eyes.